Recruitmentopgave en arbeidsmarktcampagne

Door krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging voor Vitens om openstaande vacatures in te vullen. Daarom zijn we in 2019 gestart met een arbeidsmarktcampagne. Deze werpt zijn vruchten af.

We staan voor een forse recruitmentopgave. Veel medewerkers gaan de komende jaren met pensioen, naar verwachting bijna 500 medewerkers tot 2030. Tegelijkertijd vragen de extra investeringen die Vitens moet doen – vanwege onder meer de toenemende watervraag, klimaatverandering en cybersecurity – om meer werk.

Om meer sollicitanten te trekken, zijn we in 2019 gestart met een arbeidsmarktcampagne: Ons water, jouw werk. Hierbij benadrukken we vooral de maatschappelijke rol van Vitens. De arbeidsmarktcampagne heeft in 2020 zijn vruchten afgeworpen: we hebben meer dan 200 vacatures vervuld.

Stagiair Jesse Frissel en senior projectleider hoofdleidingen Taco Kok

Praktijkverhaal recruitment: ‘Er is meer doorstroom dan vroeger, daar spelen we op in’

Vitens heeft de laatste jaren meer vacatures te vervullen. Medewerkers gaan met pensioen en ook het werk verandert. Want door de transitie van ambacht naar data krijgen we er andere rollen bij. Daarom zette de afdeling HR een nieuwe recruitmentafdeling én een arbeidsmarktcampagne op. Met succes: we vervulden meer vacatures dan elk ander jaar.

Hank Kuit was jarenlang manager HR bij Vitens. In 2020 kreeg hij de mooie kans om het team corporate recruitment te gaan opzetten en inrichten. “Het was tijd onze recruitmentprocessen te centraliseren. Met een team van eigen recruiters kunnen we het veel professioneler aanpakken. En dat was nodig. Er is gewoon meer mobiliteit, mensen werken niet meer veertig jaar lang bij één organisatie in dezelfde functie. Soms is het mogelijk om door te groeien, maar soms is het ook tijd om verder te kijken, buiten Vitens.”

Campagne Ons Water, jouw werk

Naast de nieuwe afdeling recruitment begon Vitens in 2019 al met de arbeidsmarktcampagne Ons water, jouw werk. “Doel is om ons als werkgever te profileren bij een brede groep mensen”, zegt Kuit. “We moeten in beeld komen via bijvoorbeeld social media en andere websites. Door te laten zien wat het werken bij Vitens inhoudt en met welke interessante vraagstukken wij dagelijks bezig zijn, kan ons publiek zelf een bewuste keuze maken of Vitens voor hen een aantrekkelijke werkgever is. Vitens is namelijk niet meer de enige partij die een selectie maakt. Ook de kandidaat wordt steeds kritischer als het gaat om de keuze voor een werkgever. Daarom is het belang om zichtbaar te zijn ook zo groot.” De campagne richt zich specifiek op drie doelgroepen, namelijk ICT & Data, mbo-techniek en hoogopgeleiden.

‘Steeds meer collega’s zijn ambassadeur van werken bij Vitens’

In 2020 werden de resultaten van deze campagne langzaam zichtbaar. “Tijdens een online wervingsdag in oktober hebben we bijvoorbeeld 21 nieuwe procescontrollers en technologen voor afdeling Winning en Zuiveren kunnen aannemen. Ook zijn steeds meer collega’s ambassadeur van werken bij Vitens. Ze vertellen vol trots aan anderen wat ze doen.” Om dat extra te stimuleren is er een beloning van 1000 euro netto voor het aandragen van een nieuwe collega.

Maatschappelijk relevant werk

Vitens heeft een goede reputatie opgebouwd als werkgever. “We hebben technisch inhoudelijk werk te bieden, en denken mee over thema’s als verduurzaming. Onze missie voor 2030 is dan ook Elke druppel duurzaam. Het is mooi om te zien dat mensen onderdeel willen uitmaken van een organisatie met een belangrijke maatschappelijke rol, en bij willen dragen aan deze missie.”

‘We staan voor veel maatschappelijke uitdagingen, dat maakt ons aantrekkelijker op de arbeidsmarkt’

Kuit is er trots op dat deze nieuwe afdeling een succes is. “Het werkt gewoon zoals het zou moeten. Met veel enthousiasme hebben we dit jaar een enorme berg vacatures vervuld. Ook konden we het management, de afdeling HR en de secretariaten ontlasten, in een jaar waarin zij met veel nieuwe uitdagingen te maken kregen.”

Uitdagingen voor de toekomst

Nu de basis op orde is, denken Kuit en zijn team na over de volgende stappen. Zo willen ze bijvoorbeeld graag de tijd tussen solliciteren en contract tekenen verkorten. “Het liefst heb je het binnen een maand geregeld na sluiten van de vacature, want anders loop je het risico dat iemand een andere baan heeft gevonden. Kandidaten zijn onder de indruk van snelheid en doortastendheid van Vitens.”

Verder zullen ze zich komend jaar richten op de verdere ontwikkeling en aanscherping van de strategische personeelsplanning. “Dat wil eigenlijk zeggen dat we ons meer bezighouden met de ontwikkeling van medewerkers richting bepaalde functies. Een mooi voorbeeld is de functie van omgevingsmanager. Daar is in Nederland een tekort aan. Dus kijken we of onze omgevingsmanagers intern ook andere collega’s op kunnen leiden.”

Feiten & cijfers

• 221 vacatures zijn er dit jaar succesvol ingevuld, waarvan 76 interne doorstroom

• 1.000 euro netto is de bonus voor het aandragen van een nieuwe collega

• 21 nieuwe collega’s bij Winnen en Zuiveren dankzij de wervingsdag