Gezondheidscheck motiveert collega’s bewuster om te gaan met hun gezondheid

Vitens motiveert medewerkers om aan hun mentale en fysieke gezondheid te werken. Zo krijgen alle medewerkers de mogelijkheid mee te doen aan een gezondheidscheck: van voeding en beweging tot ontspanning en werkbeleving. De checks zijn een succes: ruim duizend medewerkers meldden zich al aan.

Checken hoe we ervoor staan

“Ten eerste zijn we benieuwd hoe iedereen ervoor staat na de coronatijd”, vertelt Jelle Post, HR-adviseur bij Vitens. “Over hybride werken hadden we bijvoorbeeld al een uitvraag gedaan. Hier willen wij meer uit halen, omdat we met deze informatie de werkomstandigheden kunnen verbeteren en medewerkers beter kunnen ondersteunen om gezond en inzetbaar te blijven. Ten tweede is er vanuit de arbowetgeving een richtlijn om eens in de vier jaar een gezondheidsonderzoek te doen.” Om de privacy van medewerkers te beschermen, voert een extern bureau – onderzoeksbureau Bewegen Werkt – de gezondheidschecks uit.

De gezondheidscheck bestaat uit:

• Een vragenlijst met de monitor Duurzame Inzetbaarheid.

• Een health check met fysieke testen en metingen.

• Een persoonlijk adviesgesprek (optioneel).

Veel animo
Jelle: “Geweldig dat zoveel collega’s dit interessant vinden. De vragenlijst gaat over voeding, beweging en ontspanning, maar ook over zaken als werkbeleving. In een persoonlijk rapport kan de deelnemer zien hoe hij of zij ervoor staat. Scoor je rood, dan is het tijd voor actie. In dat geval ontvang je ook een uitnodiging voor een gesprek met de vitaliteitscoach.”

‘Gratis en snel inzicht in mijn gezondheid’
Om de privacy van medewerkers te beschermen, kan Vitens zelf geen deelnemers benaderen. Vitens weet niet wie er wel en niet meedoet. Wel wil Jelle iets vertellen over zijn eigen ervaring met de gezondheidscheck. “Ik vind het een cadeautje van mijn werkgever. Zelf loop ik de deur bij de huisarts niet plat, en nu kan ik gratis en snel inzicht krijgen in mijn gezondheid. Bijvoorbeeld naar de glucosemeting ben ik wel benieuwd, want de glucosespiegel is bij mij weleens te hoog. Uit de vragenlijst kwamen geen verrassingen, maar wel een bevestiging van wat ik stiekem al wist.”

Wat levert het op?

• Meer inzicht in je gezondheid, leefstijl en inzetbaarheid.

• Bewustzijn van de invloed van je keuzes op gezondheid en werkplezier.

• Advies en praktische tips om zelf actie te ondernemen.

• Voor Vitens: een anonieme groepsrapportage van de resultaten.