Leveringszekerheid van drinkwater
Vitens wil betrouwbaar drinkwater leveren aan haar klanten en voldoen aan de toenemende vraag. Vooral in warme en droge periodes is dat soms een uitdaging. In 2024 was er geen extreem droge periode en dus geen piekmomenten met uitzonderlijk hoge watervraag. Klimaatverandering zorgt wel voor weersextremen met soms veel neerslag. Desondanks waren er geen substantiële leveringsproblemen en bleven we grotendeels binnen de jaarvergunningen. Ook onderhoud en storingen kunnen problemen veroorzaken. Om de overlast te minimaliseren, proberen we de tijd dat klanten geen water krijgen zo kort mogelijk te houden.
Ondermaatse leveringsminuten
Het aantal ondermaatse leveringsminuten (OLM) is een jaarlijks gemiddelde van het aantal minuten dat klanten geen water hebben, zowel gepland (onderhoudswerkzaamheden) als ongepland (storingen en calamiteiten). Hoe lager het aantal OLM, hoe beter Vitens voldoet aan de leveringszekerheid van drinkwater.
Resultaat
Doelstelling 2024 | Resultaat 2024 | Resultaat 2023 | |
Aantal ondermaatse leveringsminuten | <18 minuten | 14:45 minuten | 12:28 minuten |
Toelichting
De doelstelling is behaald, maar het aantal ondermaatse leveringsminuten ligt hoger dan vorig jaar. De schommelingen in de OLM zijn voornamelijk toe te schrijven aan ongeplande, grote incidenten. Zo had een lekkage aan een transportleiding door graafschade in Zeist afgelopen jaar een aanzienlijk effect op het aantal ondermaatse leveringsminuten.
Initiatieven 2024
Op de productielocatie in Spannenburg is het project afgerond om de leveringszekerheid aanzienlijk te verhogen. De locatie is beter bestand gemaakt tegen fluctuaties in de netspanning, waardoor uitval door spanningsdips voorkomen worden.