Zo maken we drinkwater

Water winnen uit grondwaterbronnen
Het drinkwater dat Vitens maakt, komt voor het merendeel uit grondwaterbronnen die tientallen tot honderden meters diep liggen. Dit grondwater pompen we op in 105 waterwingebieden. Deze gebieden beheren we zo duurzaam mogelijk. Zo stimuleren we natuurontwikkeling en biodiversiteit.

Zuivering door natuurlijk filter én in productiebedrijven
Grondwater is ooit als regenwater of vanuit rivieren de bodem ingesijpeld. Dit proces kan wel honderden jaren duren. Tijdens die reis heeft de bodem het water al voor een groot deel gezuiverd. We noemen de bodem daarom ook wel ‘filter nul’.

Na het oppompen van het water, vervoeren we het naar een van onze 93 productiebedrijven voor zuivering. Het zuiveringsproces gaat overal nét even anders, omdat de samenstelling van het grondwater op de locaties verschilt. In de basis doorloopt elke productielocatie 3 zuiveringsstappen: filtratie, beluchting en na-filtering. Natuurlijke stoffen als kalk, ijzer en mangaan en eventuele verontreinigingen worden hiermee uit het water gehaald. Een deel van deze reststoffen wordt hergebruikt.

Via leidingnet met constante druk naar de klant
Het drinkwater pompen we vanuit onze productielocaties in het waterleidingnet: een netwerk van 48.000 kilometer leidingen. Het water komt eerst terecht in de hoofdtransportleidingen, waarna het via de kleinere distributie- en aansluitleidingen aan onze klanten wordt geleverd.