Over dit verslag

Ons waardecreatiemodel vormt de leidraad van het jaarverslag. We rapporteren niet alleen over financiële resultaten, maar ook over de sociale, menselijke en natuurlijke waarde die we als organisatie toevoegen. Dit doen we in lijn met onze strategische doelstellingen, die gekoppeld zijn aan de materiële thema's. Daarnaast brengen we deze waarden kwantitatief in beeld in onze maatschappelijke jaarrekening.

In het verslag bieden we ook inzicht in onze organisatie: wie we zijn, wat we doen en hoe we dit realiseren. De Raad van Commissarissen licht toe hoe hij zijn rol in 2023 vervulde. Voor details over onze financiële prestaties verwijzen we naar de toelichting bij de geconsolideerde jaarrekening.

Materiële thema’s
In het jaarverslag rapporteren wij over de onderwerpen die onze interne en externe stakeholders belangrijk (‘materieel’) vinden. Bij het vaststellen van de materiële thema’s zijn zowel interne als externe stakeholders geconsulteerd. Het is belangrijk te weten wat er leeft onder onze stakeholders en waar hun informatiebehoeften liggen. Er zijn interviews afgenomen voor verdieping op de thema’s en de standpunten van onze stakeholders te belichten. De prioritering van thema’s is mede gebaseerd op de input van onze stakeholders.

In 2022 voerden we een materialiteitsanalyse uit die gebaseerd is op de Global Reporting Initiative Standards (GRI-standaarden) en waarmee we een start hebben gemaakt om deze te baseren op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De CSRD hanteert het principe van dubbele materialiteit, waarbij zowel de financiële impact als de maatschappelijke impact van de materiële thema's wordt bepaald. De GRI-standaarden, die dit jaar van toepassing zijn op ons jaarverslag, leggen de nadruk op impactmaterialiteit.

Op basis hiervan stelden we de onderstaande 8 materiële thema's vast. Deze thema's zijn niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar.

• Leveringszekerheid van drinkwater: Vitens wil betrouwbaar water aan haar klanten leveren en aan de toenemende vraag voldoen. Daarom zet Vitens zich in om de tijd dat klanten geen water krijgen door onderhoud of storingen zo laag mogelijk te houden met zo min mogelijk overlast, investeert Vitens in voldoende capaciteit en betrouwbare infrastructuur en denkt Vitens creatief mee met haar klanten om leveringszekerheid te waarborgen.

• Waterschaarste: Vitens realiseert zich dat onder andere door klimaatverandering, waterschaarste steeds vaker voorkomt. Vitens denkt proactief mee hoe gebieden ingericht kunnen worden om waterschaarste te voorkomen. Daarmee anticipeert Vitens op de gevolgen van waterschaarste en brengt ze verschillende beleidsterreinen samen om het toenemende risico te voorkomen.

• Kwaliteit van drinkwater: Vitens zorgt ervoor dat klanten altijd kunnen vertrouwen op veilig en schoon water van topkwaliteit.

• Aantrekkelijk en goed werkgeverschap: Vitens streeft naar gezonde en betrokken medewerkers die goed in hun vel zitten en productief zijn. Ook wil Vitens door schaarste op de arbeidsmarkt de juiste mensen aantrekken en behouden. Door strategische personeelsplanning, digitalisering, automatisering, leer-werk-trajecten en campagnes die het werken aan water en het unieke van het bedrijf onder de aandacht brengen, waarborgt Vitens aantrekkelijk en goed werkgeverschap. Vitens zet tevens in op opleiden, persoonlijke en professionele ontwikkeling, psychosociaal welzijn en werkplezier.

• Klimaatimpact: Vitens wil haar impact op het klimaat terugbrengen door de broeikasgas uitstoot te verminderen, duurzaamheidscriteria op te nemen in aanbestedingen (zoals leidingmateriaal) en in te zetten op circulaire reststromen. Daarnaast zal Vitens door adaptatie zich moeten aanpassen op de impact die klimaatverandering heeft op Vitens.

• Bescherming waterbronnen: Vitens zet zich in voor de bescherming van haar waterbronnen tegen ruimtelijke druk en verontreiniging door bijvoorbeeld agrarische- en mijnbouwactiviteiten.

• Financiële gezondheid: Vitens blijft financieel gezond door een goede solvabiliteit, een gezonde leningenportefeuille en strategische investeringen. Door een eerlijk dividendbeleid krijgen aandeelhouders een passend rendement op hun investering en houdt Vitens voldoende reserves.

• Digitalisering en dataveiligheid: Vitens beheert een vitale infrastructuur van de drinkwatervoorziening voor Nederland. Vitens zet daarom vol in op de veiligheid van haar systemen, data, productiebedrijven en (klant)gegevens. Vitens streeft daarnaast naar het verder digitaliseren van haar dienstverlening.

Reikwijdte
De verslaggevingsperiode van het jaarverslag 2023 is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Het verslag is gepubliceerd op 19 april 2024.

Voor de niet-financiële prestaties rapporteert Vitens over de entiteiten waarover zij de beslissende zeggenschap heeft. Dit zijn Vitens N.V., Watermanagement B.V. en Industriewater B.V.

Vitens Evides International (VEI) brengt een eigen jaarverslag uit en wordt niet geconsolideerd in dit verslag.

De data hebben betrekking op de prestaties van Vitens zelf en niet op die van onze klanten en ketenpartners.

Consistentie en betrouwbaarheid
Tijdens de verslaggevingsperiode vonden geen aanzienlijke wijzigingen qua omvang, structuur, eigendom of toeleveringsketen van de organisatie plaats. Ook zijn er geen grote acquisities of desinvesteringen gedaan.

De definities en verslaggevingsgrondslagen zijn ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar, tenzij anders toegelicht. Kwantitatieve informatie vergelijken we waar mogelijk met vergelijkende cijfers van voorgaande jaren.

We hebben zo goed als mogelijk geprobeerd de onzekerheden die horen bij kwalitatieve onderzoeken of bij kwantitatieve berekeningen te beperken.

De rapportagedefinities, meetmethodes en rapportageverantwoordelijkheden zijn opgenomen in dit overzicht.

Verslaggevingscriteria GRI en voorbereiding op CSRD
Vitens rapporteert in overeenstemming met GRI-standaarden. De GRI-standaarden zijn wereldwijd geaccepteerde richtlijnen voor het opstellen van niet-financiële jaarverslagen. Vanaf boekjaar 2025 moet Vitens rapporteren over haar duurzaamheidsprestaties conform de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is nieuwe wet- en regelgeving om transparantie en duurzaamheid van organisaties in de EU te verbeteren. De CSRD is uitgebreider dan de GRI. Daarom gaan we in 2024 al aan de slag met de implementatie van de CSRD, zodat we in 2025 kunnen voldoen aan de vereisten. In 2023 hebben we de materialiteitsanalyse uitgevoerd gebaseerd op de principes van de CSRD, waaronder de dubbele materialiteit. Dit gebruiken we als basis voor de gapanalyse en de verdere implementatie in 2024.

Onze duurzaamheidsinformatie over 2023 is beoordeeld door een onafhankelijke accountant, van wie de assurance verklaring is opgenomen in dit jaarverslag.

Contact of vragen?
Contact voor vragen over het verslag of de inhoud daarvan: secretariaatrvb@vitens.nl.