Besturing

Vitens is een naamloze vennootschap (N.V.). De aandelen zijn voor 100% in handen van lokale en provinciale overheden in het voorzieningsgebied van Vitens. Vitens kent een two-tier bestuursstructuur en wordt bestuurd door de Raad van Bestuur (RvB). De Raad van Commissarissen (RvC) houdt toezicht op het beleid van de RvB en de algemene gang van zaken. De RvB en RvC leggen over de uitvoering van hun taken verantwoording af aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).

Ontwikkelingen in 2023
In 2023 wijzigde de samenstelling van de RvB. Marike Bonhof trad op 31 januari 2023 uit dienst en rondde op 16 december 2022 haar taken af. Nieke Martens trad 15 mei 2023 in dienst als CFO en droeg haar taken per 1 december over aan Nynke Dalstra.

De huidige RvB bestaat uit Jelle Hannema (Bestuursvoorzitter) en Nynke Dalstra (CFO a.i.). Jelle Hannema kondigde in oktober 2023 aan in 2024 terug te treden als Bestuursvoorzitter. Met de komst van de nieuwe Bestuursvoorzitter, in april 2024, gaat Jelle Hannema binnen Vitens verder in de rol van Programmabestuurder 'versnelling streefstructuur'.

Daarnaast is een aantal wijzigingen doorgevoerd in de overlegstructuur van Vitens. Reden hiervoor is de besturing meer in lijn te brengen met de strategische opgave waar Vitens voor staat. Met deze wijzigingen zijn verantwoordelijkheden lager in de lijn belegd.