Strategie en realisatie bedrijfsplan

De RvC van Vitens houdt toezicht op de manier waarop het bestuur op de lange termijn invulling geeft aan waardecreatie. Tijdens onze vergaderingen bespreken we regelmatig de strategie, de voortgang van de uitvoering en de belangrijkste risico's. De focus ligt op het bedrijfsplan, het investeringsplan, de langetermijnvisie op infrastructuur (de LTV) en de streefstructuur, waarin de waardecreatie concreet wordt.

Het afgelopen jaar spraken we meerdere keren met het bestuur over de strategie 'Elke druppel duurzaam'. De RvC heeft meer gefocust op streefstructuur en leveringszekerheid. De RvC besteedde ook aandacht aan zaken als financierbaarheid op middellange termijn, WACC-regulering en de toenemende investeringsvraag, met name richting de aandeelhouders.

Jaarlijks stelt Vitens een integraal bedrijfsplan op. Dit plan vertaalt strategische doelen naar concrete en meetbare operationele doelstellingen. De specifieke doelen voor het jaar worden uitgedrukt in goed meetbare financiële en niet-financiële prestatie-indicatoren (KPI’s). Indien nodig, vindt bijsturing plaats. De hoofdpunten van 2023 waren: 1. Water voor nu en later, 2. SAP en Transformatie, en 3. Aantrekkelijk werkgeverschap. In de vergadering van oktober 2022 presenteerde het bestuur het integrale bedrijfsplan voor 2023, dat vervolgens door de RvC is goedgekeurd.