Maakbaarheid toekomstbestendige infrastructuur

Als de vraag sterker blijft stijgen dan de afgelopen jaren en we onze realisatiesnelheid niet vergroten, zijn we mogelijk niet in staat onze infrastructuur tijdig toekomstbestendig te maken, waardoor we niet 24/7 kunnen leveren en vergunningen overschrijden. We onderscheiden bestuurlijke maakbaarheidsrisico’s en technische maakbaarheidsrisico’s, voor beschikbare (personele) capaciteit, zowel intern als extern.

Bestuurlijke maakbaarheid: de vraag naar drinkwater neemt naar verwachting de komende jaren toe. Daar moeten we tijdig onze win- en productiecapaciteit op afstemmen. Beschikbaarheid van voldoende schone bronnen vormt hierin een potentieel knelpunt, omdat we afhankelijk zijn van o.a. provincies en waterschappen voor het verkrijgen van winvergunningen. Vergunningsprocessen zijn complex en langdurig, onder meer door instemmings- en goedkeuringsprocedures, en de uitkomst is daarmee niet gegarandeerd.

Technische maakbaarheid: de vraag naar drinkwater neemt naar verwachting de komende jaren toe. De toename is bovendien groter dan in voorbije jaren. De snelheid waarmee wij hier voldoende infrastructuur-aanpassingen en -uitbreidingen toe kunnen realiseren, staat echter onder druk, vanwege beschikbare capaciteit (in- en extern), materialen, en oplopende kosten. Mogelijk zijn we niet in staat onze infrastructuur tijdig toekomstbestendig te maken met leveringsproblemen en vergunningsoverschrijdingen tot gevolg.

Risicobeheersing

  • Het plan over de streefstructuur 2.0 is opgeleverd. Er zijn 10 strategische harten bepaald, deze zijn naast de voor de hand liggende kortetermijnbouwstenen opgenomen in de adaptieve strategieën, die bestuurlijk worden afgestemd met de provincies.

  • Ten behoeve van de bestuurlijke maakbaarheid heeft de ontwikkeling van Living Lab “IJsselvallei” ten behoeve van ‘challengen’ en omdenken inzake bestuurlijke en technische mogelijkheden verder vorm gekregen. Het aanbestedingstraject is in 2023 afgerond met het selecteren van het consortium. De ontwerpfase is van start gegaan.

  • Vitens heeft ‘Combi’s’ gevormd met marktpartijen ten gunste van technische maakbaarheid. Hierbij is de aanbesteding ondergronds uitgevoerd en zijn contracten ondertekend.

  • In het eigen proces en bij klanten zijn maatregelen voor waterbesparing, ten gunste van de drinkwaterprognose genomen. Het reduceren van lekverliezen en productieverliezen heeft de aandacht in projectteams. De focus is in die gebieden waar niet te veel reserves zijn. Uiteraard zijn ook grote lekken opgespoord en verholpen op basis van onder andere nachtmonitoring en het werk van detectieteams.

  • Er wordt sterk ingezet op het realiseren van extra vergunningsruimte. Per provincie ligt er een plan dat leidend is voor het vinden en realiseren van extra vergunningsruimte.

Risico-ontwikkeling

Het risicoprofiel is toegenomen. Over het algemeen hebben de ingezette maatregelen een positief effect op de ontwikkeling van risico's. Echter, het initiatief om combinaties (combi's) te vormen met andere partijen kent uitdagingen, voornamelijk vanwege de arbeidsmarktkrapte, die zowel Vitens als deze partijen ervaren. Bovendien blijven omgevingsrisico’s een rol spelen in de effectiviteit van beheersmaatregelen, zoals bij de ontwikkeling van de streefstructuur. Ter verbetering hiervan wordt onder andere een specifieke programmabestuurder ingezet. En Vitens blijft actief zoeken naar samenwerking en mogelijkheden voor vergunnings- en personeelscapaciteit met onze partners. Deze inspanningen worden over het algemeen goed ontvangen, maar dergelijke processen vergen tijd en doorzettingsvermogen. Verder draagt de verbetering in onze (resource)planning bij aan een toename in voorspelbaarheid.