Leveringszekerheid van drinkwater

Vitens wil betrouwbaar drinkwater leveren aan haar klanten en voldoen aan de toenemende vraag. Vooral in warme en droge periodes is dat soms een uitdaging. Tijdens de droge periode tussen half mei en half juni hadden we te maken met piekmomenten met een extreem hoge watervraag. Desondanks waren er geen substantiële leveringsproblemen en bleven we grotendeels binnen de jaarvergunningen. Ook onderhoud en storingen kunnen problemen veroorzaken. Om de overlast te minimaliseren, proberen we de tijd dat klanten geen water krijgen zo kort mogelijk te houden.

Ondermaatse leveringsminuten

Het aantal ondermaatse leveringsminuten (OLM) is een jaarlijks gemiddelde van het aantal minuten dat klanten geen water hebben, zowel gepland (onderhoudswerkzaamheden) als ongepland (storingen en calamiteiten). Hoe lager het aantal OLM, hoe beter Vitens voldoet aan de leveringszekerheid van drinkwater.

Resultaat

Doelstelling 2023

Resultaat 2023

Resultaat 2022

Aantal ondermaatse leveringsminuten

<18 minuten

12:28 minuten

12:19 minuten

Initiatieven 2023

• Het reduceren van de watervraag op piekmomenten. Dit deden we onder meer door klanten in de aanloop naar of tijdens een warme en droge periode op te roepen zuinig om te gaan met water.

• Op de productielocatie in Spannenburg hebben we het project opgestart om de leveringszekerheid aanzienlijk te verhogen. Dit gaan we bereiken door de locatie beter bestand te maken tegen fluctuaties in de netspanning, waardoor uitval door spanningsdips voorkomen wordt.