Maatschappelijke verplichting aan kwetsbare klanten
Klanten kiezen niet voor een drinkwaterleverancier. We willen drinkwater daarom voor iedereen betaalbaar en beschikbaar houden, ook voor onze kwetsbare klanten. Zo werkt Vitens samen met nagenoeg alle gemeenten in haar voorzieningsgebied om klanten met schulden vroegtijdig te bereiken en helpen. De drinkwaterrekening is meestal de laatste rekening die mensen niet kunnen betalen. Als het toch zover komt, is er vaak meer aan de hand. Vitens en andere partners van eerste levensbehoeften melden daarom betalingsachterstanden bij de gemeente. De gemeente kan dan contact met de klant zoeken. Sinds 2016 sluiten we hiervoor zogenaamde vroegconvenanten met gemeenten. Het idee hierachter: hoe eerder je mensen helpt, hoe minder groot hun financiële problemen worden.
Vroegsignalering van betaalachterstanden
Per eind 2023 hadden we 117 vernieuwde en getekende convenanten (2022: 116) ten behoeve van vroegsignalering met gemeenten en vastelastenpartners, oftewel een gegevensuitwisseling bij betalingsachterstanden met 129 gemeenten in ons voorzieningsgebied (2022: 127). Enkele gemeenten hebben in het kader van een samenwerkingsverband een gezamenlijk convenant.
Drinkwater beschikbaar houden voor kwetsbare klanten
In 2023 is het mogelijk gemaakt om online via de Mijn Vitens-omgeving – zonder tussenkomst van een medewerker – een uitstel van betaling af te spreken. Hierdoor geven we klanten op een laagdrempelige manier, indien nodig, extra ruimte.
Maatschappelijke verplichting aan kwetsbare klanten
De ondernemingsraad van Vitens constateerde in 2023 dat het realiseren van de doelstellingen binnen Elke druppel duurzaam in toenemende mate een uitdaging is. Dit heeft te maken met het borgen van de continuïteit, de financiële maakbaarheid en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. De ondernemingsraad vindt het daarom belangrijk dat het bestuur en de directie blijvend aandacht hebben voor goed werkgeverschap, leiderschap, de vraag naar meer wendbaarheid, werken met data, nieuwe kennis en vaardigheden, nieuwe manieren van (samen) werken, inspelen op vergrijzing onder het personeelsbestand en instroom van nieuwe generaties. Hierover is afgelopen jaar dan ook veelvuldig het gesprek gevoerd.
Het verloop van medewerkers, ook in het management, zorgt voor een toename van de werkdruk. De pensioenuitstroom en krapte op de arbeidsmarkt zorgt ook bij Vitens voor een groot aantal vacatures. Dit is terug te zien in de uitkomsten van het medewerkerbetrokkenheidsonderzoek van oktober 2023.
Ook zag de OR dat de transformatie met SAP afgelopen jaar veel vroeg van de medewerkers. De impact op de organisatie is groot. Maar met de implementatie van stroom 3.3 is door ruim 500 collega's een hele mooie stap gemaakt in het digitaliseren van onze klantprocessen. Daar mogen we trots op zijn.
Een veilige en gezonde werkomgeving staat voor de ondernemingsraad bovenaan. Het meldproces sociaal onveilige situaties en de gedragscode zijn afgelopen jaar in overleg met de OR tot stand gekomen. De recente maatschappelijke ontwikkelingen tonen het grote belang hiervan aan. We zijn dan ook blij dat deze onderdelen op orde zijn.
Tot slot was en is de samenwerking met de Raad van Bestuur en andere betrokkenen constructief. De gesprekken verlopen open en eerlijk. Dat neemt niet weg dat we in sommige gevallen een andere mening of kijk op de zaken hebben. Wij zien het als onze taak onderwerpen vanuit diverse perspectieven te belichten. Die rol blijven we als ondernemingsraad ook in 2024 vervullen.
Hans Teunisse
Voorzitter ondernemingsraad Vitens