Onze impact op de maatschappij in euro’s

Door impactmeten werken we aan een geïntegreerd beeld van onze impact. Inzicht krijgen in (materiële) impact helpt Vitens ook bij het voldoen aan de verplichtingen die ontstaan uit nieuwe duurzaamheidswetgeving, zoals de EU Taxonomie en de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze wetgeving vereist dat we inzicht bieden in de impact van onze organisatie, zowel direct als in de keten.

Voor het impactmeten kwantificeren we over 2023 een beperkt aantal impacts en drukken deze uit in euro’s. Dit maakt het makkelijker om ze met elkaar te vergelijken en te zien waar we de meeste waarde toevoegen aan de maatschappij. Voor deze aanpak volgen we de richtlijnen uit het ‘Handboek impactmeten infrabedrijven’ (versie 2023). Meer informatie over hoe Vitens dit doet, is te vinden in de ‘Verantwoording impactmeten’

Maatschappelijke jaarrekening
De prestaties van Vitens van het afgelopen jaar staan in de maatschappelijke jaarrekening. Hierin belichten we veel verschillende effecten, ingedeeld in 6 kapitaalcategorieën. Dit geeft een duidelijk beeld van waar wij waarde toevoegen of onttrekken aan de samenleving. Het impactmodel is nog volop in ontwikkeling. Daarom tonen we in de maatschappelijke jaarrekening 2 soorten impact: kwantitatief en kwalitatief. De kwantitatieve effecten zijn berekend volgens de methoden in het handboek. Voor de overige effecten maken we een kwalitatieve beoordeling, waarbij we aangeven of Vitens een positieve of negatieve invloed heeft. Dit geeft echter geen informatie over hoe groot deze specifieke effecten zijn. De beoordeling van de kwalitatieve effecten bouwt voort op een eerdere 'Impact Journey', uitgevoerd met andere infrastructuurorganisaties.

Economische impact
Vitens investeert de komende jaren fors in onderhoud en de uitbreiding van de ondergrondse en bovengrondse infrastructuur om de vraag naar drinkwater te kunnen blijven beantwoorden. In 2023 bedroeg dit € 180 miljoen. Door het stellen van criteria aan de investeringen vanuit het beleid op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Inkopen (MVOI) kan Vitens hiermee een positieve impact maken.

De investering in de infrastructuur, die Vitens hiermee onderhoudt en uitbreidt, vertaalt zich direct door in concrete waarde voor huishoudens en zakelijke klanten. Denk bij de klant bijvoorbeeld aan het comfort dat de toegang tot drinkwater biedt. Tegelijkertijd steeg het tarief over 2023 wel aanzienlijk.

Impact op mens
Bij Vitens zetten we ons in voor een positieve impact op mensen:

De positieve impact op medewerkers door het hebben van werk nam in 2023 af. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door een lagere bevlogenheidsscore.

Impact op natuur
In onze strategie 'Elke Druppel Duurzaam’ staat een positieve impact op mens en natuur centraal. We zetten onder andere in op het versterken van de natuurwaarden in onze waterwingebieden en het verminderen van broeikasgassen. Vitens heeft op veel manieren impact op de natuurlijke omgeving. Het doel is deze impact steeds verder inzichtelijk te maken.

Een belangrijke stap voor het verkrijgen van inzicht in onze impact op de natuurlijke omgeving, is het in kaart brengen van onze (negatieve) impact op het klimaat:

*In 2023 ziet Vitens af van het compenseren van de CO2-uitstoot middels garanties van oorsprong (GVO’s).

Ondanks de dalende uitstoot, blijft de maatschappelijke impact nagenoeg gelijk. Dit omdat de in het handboek gehanteerde monetariseringfactor van CO2-eq emissies van 0,152 naar 0,163 per kg/CO2-eq is bijgesteld. Deze stijging wordt veroorzaakt doordat het CO2-budget dat over is om de doelen in het Klimaatakkoord van Parijs te halen, steeds verder krimpt.

Vitens heeft al een gedetailleerde methode voor het meten van CO2-uitstoot. Het in kaart brengen van de impact op biodiversiteit is uitdagender. In 2023 namen we deel aan een gezamenlijk project met andere infrastructuurbeheerders, gericht op het verkrijgen van een eerste inzicht in de impact op biodiversiteit. Dit onderzoek richtte zich op 2 hoofdgebieden: de impact in de keten, veroorzaakt door de inkoop van producten, en de impact van het gebruik van land.

Een belangrijk aspect voor Vitens is de impact van grondwateronttrekking. Vanwege de complexiteit en het feit dat dit minder relevant was voor de andere netbeheerders, werd deze impact niet meegenomen in het onderzoek. Dit blijft een belangrijk aandachtspunt voor Vitens, omdat het een essentieel onderdeel is van onze activiteiten en invloed op de natuur. Daarmee is het ook relevant voor de verdere implementatie van onze strategie Elke Druppel Duurzaam.