Klimaatimpact

Vitens wil haar impact op het klimaat en omgeving terugbrengen en inspelen op de (gevolgen van) klimaatverandering voor wat betreft de drinkwatervraag en infrastructuur. Als gevolg van de (beperkte) maakbaarheid van onze infrastructuur (adaptatie) bestaat de kans dat we niet (tijdig) aan onze klimaat- en -impactdoelstellingen voldoen.

Enerzijds gaat het om anticiperen op de klimaatverandering, onder andere middels de streefstructuur en inrichting van onze infrastructuur op de lange termijn. Anderzijds betreft het het effect van ons handelen op het klimaat.

Deze 2 onderdelen staan daarmee ook niet los van elkaar. Adaptatie-maatregelen (bijvoorbeeld versneld inrichten van de streefstructuur) maakt ook dat de footprint toe kan nemen.

Risicobeheersing

• De reductieopgave voor wat betreft de CO2-uitstoot is opgenomen in de zogenoemde infrastructuurplannen. Het toepassen van deze curve in combinatie met een eerder ontwikkelde (MACC)lijst van mitigerende maatregelen maakt het concrete handelingspotentieel inzichtelijk. Benodigde maatregelen kunnen vertaald worden naar project- en afdelingsdoelstellingen, en daarmee omgezet in actie.

• Vanuit KWR is een onderzoeksprogramma opgestart om de impact van waterbedrijven op het klimaat inzichtelijk te kunnen maken.

• Vitens ontwikkelt een prestatie-indicator en een target, voor monitoren en kunnen bevorderen van de biodiversiteit.

• In de gehanteerde ontwerpstandaarden voor infrastructuur stelt Vitens hogere eisen aan veerkracht/flexibiliteit, om de gevolgen van weersextremen te beperken. Tevens verricht ze preventief onderhoud en vervanging van hoog-risico leidingen en wordt een budgetreservering gedaan voor het snel en adequaat kunnen verhelpen van leidingbreuken, wanneer ze zich aandienen.

• Omdat de beschikbaarheid van zoetwater kan afnemen door extreme weersomstandigheden (bijvoorbeeld droogte) ontwikkelt Vitens met stakeholders de streefstructuur. Voor realiseren van een kleiner aantal winningen, duurzaam ingepast, met beperkte impact op de omgeving. In relatie hiertoe onderzoeken we in een Living Lab, samen met marktpartijen, ook de mogelijkheden voor brondiversificatie. Daar waar nodig, door negatieve impact van onze winningen, passen we droogteschadebeleid toe.

Risico-ontwikkeling
Het risicoprofiel is toegenomen. Het klimaat verandert sneller dan gedacht, zoals blijkt uit het meest recente IPCC-rapport. We ervaren in onze directe omgeving ook een toename van weersextremen als gevolg van deze veranderingen, zoals te zien was in het zeer natte en stormachtige najaar. Dit laatste maakte zichtbaar dat de extra maatregelen om snel op calamiteiten te reageren helpen, maar ook dat we de effecten van het weer op onze infrastructuur nog niet allemaal kennen. Zo hebben we gemerkt dat er extra leidingbreuken optraden als gevolg van verzadigde bodems in combinatie met stormachtig weer.

Wat betreft onze impact op het klimaat in termen van uitstoot, worden er weliswaar maatregelen ontwikkeld en deels geïmplementeerd, zoals bijvoorbeeld het verminderen van methaanuitstoot, maar het effect van deze maatregelen is nog marginaal. Maatregelen worden stapsgewijs ontwikkeld en in gang gezet, maar zijn voornamelijk gericht op de langere termijn. We verwachten aanzienlijke vooruitgang te boeken door fundamentele wijzigingen en verduurzaming van onze productie-infrastructuur, gebaseerd op het streefstructuur-denken. Hierdoor zullen grote stappen worden gezet om onze impact op het klimaat te verminderen.